Hoe werkt het?

Wat is een muzische triptiek?

Triptiek betekent letterlijk ‘drieledig kunstwerk’. Je kent ze ongetwijfeld wel: de schilderijen uit drie panelen, vaak met scharnieren. In de context van dit educatief pakket – Muzische Triptieken – gebruiken we het woord triptiek als een metafoor: we gaan vanuit een beeldend werk vertrekken en bieden daarna een drieledige verwerking aan: in drama, muziek en/of dans.

Je gaat samen met de klas vanuit een schilderij op zoek naar creatieve verwerkingen in de andere drie domeinen. Zo komt het werk drie keer tot leven!

Waarom dit aanbod?

Uiteraard nodigt Musea Brugge jou en jouw klas graag uit in het museum zelf. Maar … we willen het museum ook een beetje jouw klas binnenbrengen. In de Muzische Triptieken maken de leerlingen op een bijzondere manier kennis met een schilderij uit het Groeningemuseum.

Hiermee spelen we ook in op vragen die leven bij leerkrachten. Hoe kan je goed beschouwen? Hoe bied je alle muzische domeinen evenwichtig aan? Hoe maak je een kruisbestuiving tussen domeinen?  Daar willen we jou rond inspireren.

Hoe organiseer je het als leerkracht?

Je kunt op verschillende manier met de lessen aan de slag. Al dan niet in combinatie met een museumbezoek. Dat kan ervoor of erna.

Optie 1

Samen beschouwen en klassikaal verwerken.

Je beschouwt het schilderij samen met de volledige klas. Dit neemt een lestijd in van 35 à 50 minuten. Daarna plan je de 3 activiteiten in, gespreid over twee weken bijvoorbeeld, om telkens klassikaal te begeleiden. Alle leerlingen maken op die manier alle verwerkingen mee.

Daarna kun je de toonmomenten van de 3 activiteiten aan elkaar kleven en presenteren aan een andere klas of aan elkaar.

Optie 2

Samen beschouwen en in groepjes of hoekjes verwerken.

Je beschouwt het schilderij samen met de volledige klas. Dit neemt een lestijd in van 35 à 50 minuten. Daarna laat je de leerlingen kiezen tussen de 3 activiteiten (op basis van het domein). In kleinere groepjes of hoekjes gaan ze aan de slag met de opdrachten. Jij coacht simultaan. Een leerling doen in dit geval maar één verwerking.

Daarna kun je de toonmomenten van de klasgroepjes aan elkaar tonen en aan elkaar kleven.

Optie 3

Projectwerk over klassen heen

Je spreekt af met collega’s (over leerjaren heen) en doet de beschouwactiviteit, al dan niet samen. Daarna verdeel je de activiteiten onder de verschillende klassen. Elke klas werkt dus door op een domein. Daarna kan alles samengebracht worden en besproken worden tijdens een projectslot.

Dit kan ingepast worden in een schoolbreed project over kunst.

Doelgericht

De Muzische Triptieken zijn didactisch onderbouwd en telkens gekoppeld aan leerdoelen. Die vind je op de respectievelijke lesfiches. We focussen op de wisselwerking tussen beschouwen en creëren, en besteden veel aandacht aan de vormgeving in de diverse kunsttalen.

Meer van dat

Voorlopig bieden we twee triptieken aan, gebaseerd op twee werken uit het Groeningemuseum. We zijn benieuwd van je ervan vindt als je ermee aan de slag gaat. Deel je feedback met ons, zodat wij kunnen evalueren of we nog meerdere triptieken uitwerken! Op basis van de evalueren we of er nog meerdere triptieken uitgewerkt worden.